Při stavbě panelových domů se v minulosti nepočítalo s vysokým počtem aut, která pak řidiči hlavně o víkendech nebo večerních hodinách mají problém zaparkovat. Denně tak řidiči parkují na zákazech zastavení a stání a hasičům pak činí průjezd problémy. Největší potíže mají především na velkých sídlištích.
„To, že se hasičská technika nedostane co nejblíže k místu zásahu, může být pro jakýkoliv zásah velká komplikace. Může to výrazně ovlivnit nejen jeho délku, ale i počet zraněných či usmrcených osob. Bohužel se takové problémy při cestě k zásahu vyskytují čím dál častěji. Ve většině případů jsou mezery při průjezdu zaparkovaných vozidel a zásahovou technikou hasičů v řádech centimetrů, někdy milimetrů,“ řekla mluvčí HZS MSK Kamila Langerová. Čas od času hasiči také průjezdnost ulic preventivně zkouší a snaží se špatně parkující řidiče upozornit na problém. „Osobně nepamatuji, že bychom někam nedojeli, protože pokud narazíme na problém, snažíme se najít alternativu, jak co nejrychleji dojet k danému místu. Během roku objíždíme v odpoledních a večerních hodinách problematická místa na sídlištích a upozorňujeme řidiče a vlastníky automobilů na nevhodně zaparkované automobily tak, aby si byli vědomi toho, že technika hasičů potřebuje opravdu více místa pro průjezd,“ dodal velitel HZS Karviná Marian Mrózek.
Foto: HZS MSK
Parkovat by řidiči neměli ani na nástupních plochách pro hasiče, které jsou umístěny v blízkosti bytových domů s výškou nad 12 metrů, což odpovídá zhruba pěti a víceposchoďové budově. Tato místa jsou nejčastěji ve vzdálenosti čtyř až sedmi metrů od vchodu a jsou využívány jak pro samotný zásah, tak i pro evakuaci lidí z vyšších pater.