Žáci karvinských škol řeší udržitelnou architekturu

perex_ARV-školní projekty.jpg V rámci projektu ARV zkouší soutěžní týmy navrhnout úpravy konkrétních budov.


perex_ARV-školní projekty.jpg

12.03.2024 – Karviná pokračuje ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov Českého vysokého učení technického v Praze v rámci mezinárodního konsorcia na projektu ARV pro energetiku a udržitelnost. Už podruhé do projektu zapojila žáky čtyř základních škol a dvou středních karvinských škol. Zatímco loni měli mladí lidé za úkol vytvořit vlastní návrhy osazení městských budov fotovoltaickými panely, letošním tématem je pro ně udržitelná architektura a stavebnictví a cirkulární ekonomika. „Udržitelná architektura je velký trend hlavně z důvodu, že nás tlačí některé věci v oblasti omezení zdrojů. Vzniká velký odpad na cizích stavbách a my chceme omezit to, aby byly skladovány na skládkách, ale naopak, aby byly využity v nové výstavbě. U některých staveb končí životnost a my jim chceme dát nové využití,“ vysvětlil projektový manažer ARV Michael Sikora.

V první části setkání představili jednotlivé studentské týmy návrhy vybraných budov a jejich okolí s použitím poznatků o udržitelnosti a konceptu Nový Evropský Bauhaus. Na výběr měli z budov okresního soudu, kina Centrum, zimního stadionu, obecního domu Družba, Regionální knihovny Karviná a Městského domu kultury Karviná. Své návrhy vylepšení dvou vybraných objektů týmy zpracovávaly graficky na papíře, na počítači či formou 3D maket. Hodnotící tým ČVUT ocenil zejména originalitu navržených řešení. Soutěžící se měli zaměřit na úpravy technologické (fotovoltaika, vzduchotechnika, úspory spotřeby energií apod.) i estetické (design, architektura, nové funkce, vegetace apod.).

V další části, po teoretické přednášce, která je seznámila s principy cirkulární ekonomiky, dostali žáci kusy vyřazených krytů světel z budovy polikliniky. Měly pro kryty vymyslet nové využití tak, aby neskončily na skládce. Účastníci semináře dostali doslova volnou ruku, bylo na nich, jestli z krytu světla vytvoří umělecké dílo nebo třeba novou věc pro využití v domácnosti. „Mně se zadání líbilo, vyhovuje mi, že si projekt můžeme udělat sami podle sebe,“ řekla jedna z účastnic Viktorie Parchanská ze ZŠ U Lesa. Jedním z důležitých aspektů bylo, aby žáci zpracovali celý proces výroby ve fotodokumentaci. „Měla by obsahovat jak k tomu přistoupili, jak postupovali a zároveň, aby se zamysleli, co je to bude stát v rámci času nebo peněz, případně jestli museli někoho dalšího k výrobě oslovit. Je to celkové hodnocení celého procesu a chceme, aby se žáci zamysleli, co to všechno obnáší vytvořit nový výrobek,“ dodal projektový manažer. Na zpracování úkolu mají žáci měsíc, koncem dubna pak odborníkům předvedou, jak by dále tyto kryty světel zpracovali. Následně pak budou vyhlášeny a odměněny nejlepší týmy.

 

EU vlajka.jpg

Projekt „ARV - CLIMATE POSITIVE CIRCULAR CUMMUNITIES“ získal finanční podporu z programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizont 2020 na základě grantové dohody č. 101036723.

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 101036723.